Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Cink

2009.09.16
Cink
 
 
 
 
A Cink valósággal közlekedési rendőrként működik a testünkben. Ellenőrzi és irányítja az anyagcsere-folyamatokat, az enzimrendszerek működését, fenntartja a sejtek épségét. Számos létfontosságú enzim részét képezi, ezek a sejtek növekedésétől a tesztoszteron (nemi hormon) termeléséig több ezer feladatot lát el. A szervezetben viszonylag kevés cink raktározódik, így állandóan utánpótlásra van szükség. Ha akár csak egy hét folyamán is kevés van belőle, akkor lelassul az izmok fejlődése és gyöngül az immunrendszer (a betegségekkel szembeni ellenálló képesség).
 
 
 
 Nélkülözhetetlen a cink a fehérjeszintézishez, a DNS előállításához. Elősegíti az inzulin (acujkor feldolgozásához szükséges, a hasnyálmirigyben termelődő hormon) képződését.
 Fontos szerepet tölt be a vér stabilitásában, sav-bázis egyensúlyának fenntartásában. Elengedhetetlen valamennyi szaporodási szerv kifejlődéséhez. A prosztata csak elegendő cink jelenlétében működik normálisan. Szabályozza az izmok összehúzódó képességét. Újabb vizsgálatok szerint az agyműködésben is szerepe van, és jól használható a szkizofrénia kezelésében.
 
 
 
A Cink meggyorsítja a külső és belső sebek gyógyulását. Segít a prosztatapanaszok orvoslásában, hasznos lehet a meddőség gyógyításában. Csökkenti a koleszterin-lerakódását. Fokozza a növekedést és a szellemi frissességet, segíthet bizonyos mentális zavarok kezelésében. Jótékony hatású lehet ízérzékelési problémák esetén. Eltünteti a körmökről a fehér foltokat.
 
 
 
Minthogy elegendő cink szükséges a normális tesztoszteron és spermatermeléséhez, egyes kutatások szerint a viszonylag sok férfit érintő potenciazavar a krónikus cink hiánnyal magyarázható. Talán ezzel függ össze az is, hogy egyes körökben rendkívül népszerű az osztriga mint afrodiziákum (a nemi vágyat fokozó szer), hiszen nagy mennyiségű, a szervezet által könnyen felhasználható cink van benne.
 
 
 
Tapasztalatok szerint nem egy olyan férfinál, aki potenciazavarral küszködik, már azis javulást hozhat, ha étrendjét cinkkel és B6-vitaminnal egészíti ki. Férfiaknak egyébként – akár vannak prosztatapanaszai, akár nincsenek – célszerű magas cinkszintet biztosítani.
 
 
 
 
Szenilitásban szenvedő idős embereknél kedvező hatású a cink és mangánkiegészítés. Szabálytalan menstruáció esetén a nők megkísérelhetik a cinkkiegészítő szedését, mielőtt az orvos hormonkezelést írna elő.
 
 
 
A nagyvárosokban élő emberek első számú környezeti ellensége az ólom és a kandmium, ami az autók kipufogógázából illetve a cigarettafüstből kerül a levegőbe. Cinkhiány esetén megnő a szervezet ólom és kadmiumfelvétele és megfordítva: cink fogyasztással csökkenthető e mérgező anyagok beépülése.
A sportolóknak az átlagosnál több cinkre van szükségük. Edzés és verseny folyamán elég nagy a cinkveszteség és nem csak az izzadás miatt. Cinket használ fel a szervezet a vörösvértest termeléséhez (a hemolízis okozta veszteség pótlására) a növekvő zsírsav és vas anyagcseréhez. Ugyancsak cink kell a fokozott tesztoszteron termeléséhez, ami az izomnövekedés előfeltétele. 
 
 
 
 
Sok cink van különféle húsokban, a tenger „gyümölcseiben” és a tojásban. A húsok közül érdemes kiemelni a marhafartőt, a báránybordát és a sertésbélszínt. Egyéb jó cinkforrások: a búzacsíra, a sörélesztő, a tökmag, a soványtej és a mustár.
 
 
 
 
 
 
Adagolása:
Kiegészítőként legalább napi 15 mg cink ajánlott, de ez az adag sportolóknál 50 mg-ra is felmehet. Alkoholistáknak és cukorbetegeknek is több cink fogyasztását javasolják. Egyes szakirodalmi hivatkozások napi 150 mások 500 mg-nál húzzák meg a toxicitás határt, vagyis az e mennyiség feletti cinkadagolás mérgezést okozhat. 
 
 
 
 
 
Forrás: California fitness
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.