Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Króm

2009.09.17
Króm
 
 
 
Az öregedési folyamattal párhuzamosan és aktív sporttevékenység után a króm mennyisége csökken a szervezetben. A krómhiány cukorérzékenységhez, cukorbetegséghez, magas koleszterinszinthez és szívbetegséghez vezethet. Sportolóknál kisebb teljesítményt és csökkent izomfejlődést okozhat. Állatkísérletekben a króm hiánya nem megfelelő növekedéshez, az élettartam megrövidüléshez, és impotenciához vezetett. A króm táplálék kiegészítő adagolása viszont igen kedvező eredményeket hozott.
 
 
 
A Bemidji State University kutatói genetikailag azonos törzsből származó egereket krómtartalmú étrendre fogták, és azt tapasztalták, hogy ezek az állatok egy évvel élték túl a kontrollcsoport tagjait, tehát azokat az egereket, amelyek nem kaptak krómot. Ebből arra következtettek, hogy a króm lassítja az öregedés folyamatát.
 
 
 
Fokozódhatnak a krómhiányos tünetek azoknak a szervezetében, akik sok egyszerű cukrot (szőlőcukrot, gyümölcscukrot, finomított kristálycukrot) fogyasztanak. Egy 1986-os tanulmányban 10-300 százalékos krómveszteséget mutattak ki olyan embereknél, akinek az étrendje sok cukrot tartalmazott.
 
 
 
Egy amerikai tanulmány szerint az emberek 90% kevesebb krómhoz jut táplálékai útján, mint a minimálisan szükséges napi 50-200 mcg. Ennek oka az élelmiszerek feldolgozásában rejlik, mivel eközben a króm 80% „eltűnik” az élelmiszerekből. A megoldást a króm táplálék-kiegészítőként való bevitele jelentheti. Erre szolgál a krómpikolinát (Chromium picolinate) amely a króm egyik biológiailag aktív formája. Olyan esszenciális anyag, amely a fehérje, a zsír és a szénhidrát anyagcseréhez szükséges.
 
 
 
Mindenki hallott már az inzulinról. Az inzulin az egyik legfontosabb hormon, amely lényeges szerepet játszik például az izomfejlődésben, a testsúlyszabályozásban, a szív és érrendszer egészséges működésében. Az inzulin juttatja el az energiatermeléshez és a fehérjeszintézishez szükséges glükozt és az aminosavakat a sejtekbe. Azt ma még kevesen tudják, hogy az inzulin króm nélkül nem képes részt venni a szénhidrát anyagcserében.
 
 
 
Azok a sportolók, akik króm táplálékkiegészítőt kaptak, egy hathetes kísérlet folyamán, 3,2 kg testzsírt vesztettek, akinek viszont nem adtak krómot, csak 1 kg-ot. A 2,2 kg súlycsökkenés-többlet legalább 5 kg hagyományos fogyásnak felel meg, mivel a testzsír fajsúlya kisebb az izoménál. A Chromium picolinate klinikailag bizonyított módon, minden káros mellékhatás nélkül segíti elő a fogyást. Megfelelő étrend és egy kis mozgás mellett komoly segítséget nyújthat a fogyni kívánóknak és a sportolóknak az ideális testsúly elérésében és megtartásában.
 
 
A króm serkenti a cukoranyagcserét, erősíti az inzulinhatást, stabilizálja a energiaháztartást, mivel folyamatosan szabályozza a vércukorszintet. Segíti az aminosavak beépülését, meggyorsítja a fehérjeszintézist és jó hatással van az anyagcsere folyamatokra. Mindez nagyobb teherbírást tesz lehetővé, a szervezet gyorsabban regenerálódik, tehát nő a teljesítőképesség.
 
 
 
Mivel a krómadagolás nagymértékben stabilizálja a vércukor szintjét, cukorbetegeknek – különösen betegségük kezdeti szakaszában – igen hasznos lehet, de nem helyettesíti az inzulint vagy antidiabetikumokat.
 
 
 
Fehérjebeépítő hatása miatt rendkívül előnyös a króm a sportolók, köztük a testépítők izomnövekedésére és testzsírcsökkenésére.
 
 
 
Figyelem:
A Chromium picolinate nagyon magas dózisban sem mérgező.
A cukorbetegeknek a króm szedése mellett sem szabad megfeledkezniük az előírt diétáról.
 
 
 
Adagolása:
Napi 200-800 mcg igénytől függően, étkezéssel egy időben vagy edzés előtt.
 
 
 
 
Forrás: California fitness
 
 
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.