Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Magnézium és Kalcium

2009.09.16
Kalcium és Magnézium
 
 
 
 
 
 
A kalcium és magnézium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok közé tartozik. Szükség van kalciumra és magnéziumra az egészséges csontokhoz és fogakhoz, a szabályos szívműködéshez és vérkeringéshez, az idegek és izmok hatékony működtetéséhez.
 
 
 
Kalcium:
A kalcium elősegíti a vas felszívódását, enyhíti az álmatlanságot, erős csontokat és fogakat épít, javítja az idegrendszer működését. Hiánya angolkórt, csontgyulladást, csontritkulást, valamint fogszuvasodást okozhat. Túlzott stresszérzékenység, allergia, fokozott gyulladásra való hajlam és egyes izomcsoportok görcse ugyancsak kalciumhiányra utal.
A kalcium és a vas az a két ásványi anyag, amely leginkább hiányzik a nők étrendjéből. Ez főleg a szülés utáni időszakban és az idősebb korban jelentkező tünetekből - sajnos csak utólag! - válik nyilvánvalóvá.
 
 
 
 
Hát és derékfájásban szenvedőknek enyhülést hozhat a kalcium. Sokszor segít menstruációs görcsöktől szenvedőknek. Azoknak a tizenéveseknek, akiknek „növekedési fájdalmaik” vannak, gyakran csak több kalciumra van szükségük. Hipoglikémiás betegeknek (csökkent várcukorszint) ugyancsak érdemes fokozniuk a kalciumbevitelt. Hiánya esetén a kalcium a csontokból oldódik ki, így a vérbe kerül és az érfalakra rakódik le, ami érelmeszesedéshez vezet. Kalciumhiány esetén az ólom könnyebben felszívódik és a csontokban, fogakban lerakódik.
 
 
Egészséges embernek általában napi 800-1200 mg kalciumra van szüksége. A kalcium „ellenségei” a zsírok, az oxálsav (például a csokoládéban található) valamint a fitinsav (gabonafélék tartalmazzák). A legtöbb kalcium a tejben és a tejtermékekben, továbbá az olajos magvakban (mák, mogyoró, dió stb) a szójában és a zöldségekben van. Olajos magvakból nem fogyasztunk eleget, a tejet pedig a szükséges enzimeke hiánya miatt az emberek 70-80% nem tudja tökéletesen megemészteni, így kalciumpótlásra szorulunk.
 
 
 
Figyelem:
Napi 2000 mg-nál nagyobb adag kalcium tartós bevitele nem ajánlott.
Mérsékelt D-vitamin, foszfor, magnézium fokozza a kalcium felszívodását.
Javasolt a kalciumot a nap folyamán több kisebb dózisra elosztva adagolni, mert így hatásosabb.
 
 
Adagolás:
Napi 500-1000 mg, több részre elosztva
 
 
 
 
 
 
 
 
Magnézium
 
 
 
 
 
Magnézium:
Nélkülözhetetlen az idegek, az izmok és számos enzim hatékony működéséhez. Több mint 300 féle létfontosságú enzim működésének irányításában vesz részt, így jelentős szerepet játszik a szénhidrátok, a zsírok, a nukleinsav és a fehérjék anyagcseréjében, valamint az energiatermelő és energiafelhasználási folyamatokban. Segíti a szivet és a vérkeringést, védelmet nyújt a szívroham ellen. Gátolja az öregedést és a kóros elváltozásokat, megelőzi az érelzáródást, csökkenti, illetve normális értékre állítja be a koleszterinszintet. Egyes kutatók szerint magnéziumadagolás hatására nő a szervezet védőképessége a fertőzésekkel szemben, javul a szellemi teljesítőképesség. A magnézium csökkenti a kalciumot tartalmazó vese és epekövek kialakulásának lehetőségét, segít gyomorrontás esetén. Egészségesebb állapotban tartja a fogakat. Kalciummal együtt természetes nyugtató szerként hat, és segít leküzdeni a depressziót, kiváló stresszellenes hatású.
 
 
 
 
A magnézium „ellenségei” a vizelethajtók és az alkohol. Természetes forrásai az olajos magvak, a zöldségek és a keményebb ivóvíz. A műtrágyázás miatt csökken a talaj magnéziumkészlete, így táplálékunk magnéziumtartalma is sokkal kisebb.
Magnézium szükséges a normális kalcium, nátrium, kálium és foszforegyensúlyhoz és ioncseréhez, valamint a C-vitamin beépüléséhez. A terhes és szoptató anyáknak, valamint azoknak a nőknek, akik fogamzásgátló tablettát vagy ösztrogént szednek, tanácsos növelniük a magnéziumbevitelt. Több magnéziumot igényel azoknak az embereknek a szervezete is, akik szívesen és sokat fogyasztanak szeszes italt. Mivel a magnézium fontos szerepet játszik a vércukor energiává való átalakításában, sportolóknak nélkülözhetetlen lehet.
 
 
 
 
 
 
Figyelem:
Túl nagy mennyiségű magnézium bevitele hosszabb távon nem javasolt.
A magnézium A-vitaminnal, kalciummal és foszforral együtt hat a legjobban.
A kalcium és a magnézium aránya tapasztalatok szerint 2:1 kell hogy legyen.
A kalcium és a magnézium akkor tud a legkönnyebben felszívódni és hasznosulni, ha a készítmény, amit szedünk, e két makroelemt kelát formában tartalmazza.
A magnézium B6-vitaminnal adagolva megelőzheti a vesékben a kalciumoxalát kövek képződését.
Ha valakinek sok a sava (gyomorsav-túltengés) akkor az éhgyomorra bevett Mg-tabletta kiváló savlekötő.
 
 
 
 
 
Adagolása:
Napi 250-500 mg, étkezések között bevéve.
 
 
 
 
 
 
Forrás: California fitness
 
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.