Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Béta-karotin

2009.09.17
Béta-karotin
 
 
 
 
 
A béta-karotin az A-vitamin provitaminja, ami azt jelenti, hogy a szervezet szükségleteinek megfelelően maga állítja elő belőle az A –vitamint a májban. Az A-vitamin számos szempanasz kezelésében segíthet, véd a légúti fertőzésekkel szemben, egészségesen tartja a bőrt, a hajat, a fogakat és a fogínyt. Részt vesz az ellenanyag-aktivitással rendelkező fehérjék, az Úgynevezett immunglobulinok képzésében. A májfoltok, öregségi foltok kezelésében jó lehet. Gyorsítja a növekedést és a csontfejlődést. Védi a száj, az orr, a garat, a légcső és a tüdő nyálkahártyáját. Tüdőtágulat és pajzsmirigy túlműködés esetén is jó kiegészítő hatoanyag.
 
 
 
 
 
Külön figyelmet érdemel a béta-karotin a rák megelőzésében betöltött szerepe miatt. A daganatos betegségeket megelőző hatása azon alapul, hogy a rákkeltő tulajdonságú anyagcsereterméket vagy a külvilágból a szervezetbe került anyagok átalakulási termékeit ártalmatlanabb szerkezetű vegyületekké alakítja át. A béta-karotin ösztönzi az immunrendszer működését is. Nemcsak a daganatos megbetegedések, hanem az érelmeszesedés ellen is véd, csökkenti a szívérkoszorúér elzáródás, a szívinfarktus és hirtelen szívhalál kockázatát.
 
 
 
 
 
Megfigyelték, hogy a Kína egyik hegyekkel borított tartományában, Lin Xianban a világon a legmagasabb a gyomorszáj és nyelőcsőrák megbetegedések aránya. Kínai és amerikai kutatók közösen végzett kísérletben 40 és 69 év közötti egészséges embereknek négyféle vitamin (A, B, C és E-vitamin) és ásványi anyagok kombinációját illetve placebót adagoltak napi dózisban. Azoknál, akik az A-vitamin és cink kombinációját kapták, a gyomorszájrák előfordulása kétharmaddal csökkent, míg a többi csoportnál nem mutatkozott lényeges különbség. A kutatók szerint az A-vitamin azért véd a ráktól, mert elősegíti a sejtdifferenciálódást és ezzel ellenőrzés alatt tudja tartani a daganatos sejtek vad, differenciátlan növekedését. A cink pedig az A-vitamin forgalmat szabályozza a sejtekben.
 
 
 
 
 
A béta-karotin minden zöld növényben megtalálható, legértékesebb forrásai: a sárgarépa, a paraj, a kelkáposzta, a gyümölcsök közül pedig a sárgadinnye és a kajszibarack. Megfigyelték, hogy például a japánok és a norvégok, akik sok béta-karotinban gazdag élelmiszert fogyasztanak, csak igen kis számban betegednek meg tüdő, vastagbél, prosztata, méhnyak és mellrákban.
 
 
 
 
Élelmiszereink sajnos gyakran vegyszerrel, környezetkárosító anyagokkal szennyezettek, így nem nyújtanak ideális vitaminforrást. A sárgarépában például, hacsak nem garantált minőségű biokertészeti termék, gyakran több a kadmium és a nitrát, mint a béta-karotin. Ezért nagy segítséget jelent szervezetünknek, ha tiszta béta-karotinhoz juttatjuk. A túladagolás veszélyétől ez esetben nem kell tartanunk, a béta-karotinból ugyanis a szervezet csak annyit alakít át A-vitaminná, amennyire éppen szükség van.
 
 
 
 
 
Figyelem:
Májbetegek rendszeresen ne szedjenek nagy adag (20.000 N.E. felett) A-vitamint.
A cukorbetegek szervezete kevesebb béta-karotint tud hasznosítani, ezért nem ajánlatos túl nagy adagban szedniük.
E-vitamin szedése esetén több A-vitaminra van szükségük.
Terhesség alatt megnő az A-vitamin szükséglet napi 5000 N.E. –re. Szoptató anyák napi szükséglete A-vitaminból 6000 N.E.
Az A-vitamin hiánya hozzájárulhat epe, illetve vesekövek kialakulásához, mivel a leváló hámsejtek alapot szolgáltatnak az ásványi sók kiválásához.
 
 
 
 
 
Adagolása:
1 N.E. (nemzetközi egység) 0,6 mcg béta-karotinnak felel meg. Az A-vitamin hiányának megelőzésére felnőtt férfiaknak javasolt napi adag 5000 N.E. (3000 mcg béta-karotin) nőknek 4000 N.E. (2400 mcg béta-karotin). Ha betegségek megelőzésére, egyes meglévő elváltozások adjuváns (segítő, erősítő) kezelésére használjuk, akkor napi 10.000-25.000 N.E. A béta-karotin étkezések közben vagy utána vegyük be.
 
 
 
 
 
 
 
Forrás: California fitness      
 
 
 
    
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.