Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Táplálkozási ABC a gyógyuláshoz és egyéb hasznos infok

2010.04.10

Táplálkozási ABC a gyógyuláshoz!

 

Aranyér:

Panaszainkat mérsékelhetjük a búzakorpa és a rostokban gazdag gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával.

 

Álmatlanság:

Gyógyír lehet a méz.Lefekvés elött kortyoljunk el egy bögre forró mézes tejet

 

Fertőzések:

Ha szeretnék elkerülni a vírusokat és a baktériumokat a következő élelmiszerek rendkivűl hatásosak: narancslé,alma,tea,szőlőlé,méz,feketeáfonya,vörösáfonya,szilva,málna,földieper,füge.Mértékkel fogyasztva a bor is erősíti a szervezet ellenállóképességét.

 

Fogszuvasodás:

A tapasztalatok szerint hatásos fegyver lehet a fogszuvasodást okozó baktériumok ellen a szőlőlé,a cseresznyelé,a tej és a sajt.

 

Gyomorfekély:

Fogyasszunk banánt és friss káposztalét,hogy legyözzük a betegséget.

 

Hasmenés:

A feketeribiszke és a feketeáfonya illetve az élőflórás joghurt is remek gyógyszer erre a problémára a természet patikájából.

 

Ízületi gyulladás:

Reumatikus izületi gyulladás esetén főleg a hal előzheti meg vagy csillapíthatja a fájdalmakat.Például: lazac,szardínia,tavi pisztráng,valamint makréla.

 

Koleszterin:

Fontos,hogy csökkentsüka zsír összmennyiségét, főként az állati, valamint a kókusz- és pálmazsírhasználatát.Étrendünkbe mindenképpen építsük be a friss narancs, az alma, a joghurt,a sovány tej,a répa,a fokhagyma, a vöröshagyma, a pdlizsán, a földieper és a banán fogyasztását.Ideális ha lemondunk a hústól és azt tengeri hallal pótoljuk.

 

Magas vérnyomás:

A következő élelmiszerek csökkentik a magas vérnyomást: olivaolaj,fokhagyma,joghurt,zöldtea,hüvelyesek valamint a tej.

 

 

Parmezán az erős csontokért

A kalcium szinte elengedhetetlen, hogy elejét vedd a csontritkulásnak. Igaz, hogy a joghurt és a tej is tartalmaz bőven kalciumot, de elég unalmas napi háromszor is fogyasztani belőlük.  30 gramm parmezán viszont kb. 340 mg kalciumot tartalmaz, mely fedezi a napi kalciumigényed több, mint egyharmadát.. Hogy változatos legyen, a parmezánt variálhatod cheddar sajttal is.

 

Alma az immunrendszerért

Egyszerű és finom. Az alma olyan antioxidánsokat tartalmaz, melyek segítik megerősíteni az immunrendszeredet. Tudományosan is bizonyított, hogy azok az emberek, akik naponta elfogyasztanak egy almát, ellenállóbbakká válnak a különféle vírusos fertőzésekkel szemben.

Kaliforniai paprika a szemeknek

Az évek múlásával fokozatosan romlik a szemünk, de léteznek élelmiszerek, melyek olyan antioxidánsokat (lutein, zeaxantin) és vitaminokat tartalmaznak, melyek csökkenthetik ezt a folyamatot. Ilyen a kaliforniai paprika is. Egy csészébe szeletelj fel piros, sárga és narancssárga paprikát, mely az antioxidánsokon kívül a napi C-vitamin szükségleted kétszeresét is tartalmazza.

 

 

Lencse a vérszegénység ellen

Egy csésze főtt lencse fedezi a napi vasigényed 30 százalékát. Ez azért is fontos, mivel a fiatal nők körülbelül 12 százaléka súlyos vashiányban szenved, amely komolyabb vérszegénységet is előidézhet.

Brokkoli a ráncok ellen

Egy csészényi brokkoli fedezi az egész napi C-vitamin szükségleted. Ez a vitamin segíti a szervezeted, hogy kollagént állítson elő, mely segít megőrizni bőröd selymességét. A brokkoli béta karotint is tartalmaz, mely a bőr megújulását segíti elő.

Krumpli a magas vérnyomás ellen

Egy közepes méretű krumpli mindössze 100 kalóriát tartalmaz, és több káliumot, mint a banán. Magas káliumtartalma miatt a krumpli segít megelőzni a szívelégtelenségek kialakulását, és szinten tartani a vérnyomást.

Spenót, a vitaminbomba

A spenót tele van nélkülözhetetlen vitaminokkal, így többek közt K-vitamint, kalciumot, magnéziumot és B-vitamint is tartalmaz, mely terhes nőknél különösen fontos a születési rendellenességek megelőzésében. Egy csészényi mindössze 7 kalóriát tartalmaz.

Étcsoki a stressz ellen

Tudományosan is kimutatott, hogy azok, akik két héten át minden nap elfogyasztanak kb. 30 gramm étcsokit, kevesebb stresszhormont termelnek, és kevésbé érzik magukat fáradékonynak, mint azok, akik nem. A kortizol nevű stresszhormon ugyanis megemeli a vérnyomást, mely depresszióhoz, túlsúlyhoz és szívelégtelenségekhez vezethet.

Gomba a mellrák ellen

Egy átfogó tanulmány szerint, azok a nők, akik naponta elfogyasztottak egy kis nyers gombát, 45 százalékkal csökkent náluk a mellrák kialakulásának kockázata. A gomba ugyanis csökkenti az ösztrogén termelődését a szervezetben, mely bizonyos mellrák típusok egyik fő kiváltó oka.

Szardínia az egészséges szívnek

A szardíniai rengeteg omega-3 zsírsavat tartalmaz, mely segít megelőzni a szervezetben a gyulladások kialakulását. A gyulladások érelzáródáshoz is vezethetnek, így a szívelégtelenségek, többek közt az infarktus kockázata is megnő. 80-90 gramm szardínia bőven fedezi a napi omega- 3 zsírsav szükségletedet, és máris tettél egy nagy lépést szíved egészségéért.

Avokádó a lapos hasért

Az avokádó gazdag telítetlen zsírokban, melyek segítenek, hogy könnyebben megszabadulj a fölösleges kilóktól, különösen a kritikus hastájékon. Azok az emberek, akik étrendjükből nem mellőzték a telítetlen zsírokat, több, mint két kilóval több zsírtól szabadultak meg a hasukról, mint azok, akik szénhidrátban gazdag, zsírban szegény

 

 

 

 

Az 5 legjobb préselt gyümölcs és zöldséglé házilag

Ha nincs lehetőségünk arra, hogy több napos léböjtk*rát tartsunk, nagyon jót tesz a szervezetnek az is, ha rendszeresen fogyasztjuk az alábbi koktélok valamelyikét, vagy a bioboltokban kapható tiszta gyümölcs- és zöldségleveket.

 

 
1, Ananász koktél céklával
Hozzávalók: 1-1 szelet kb. 2,5 cm vastag nyers cékla és ananász, fél alma, 1 citromkarika (lehet héjastól is), 0,75 l szénsavmentes ásványvíz.
Elkészítés: préseljük ki a cékla, az alma, az ananász és a citrom levét, öntsük üvegbe, majd higítsuk fel az ásványvízzel! Jól rázzuk össze, és minél hamarabb fogyasszuk el!
 

2, Gyömbéres koktél
Hozzávalók: 2 alma, 1 citromkarika, 1-1 szelet kb. 2,5 cm vastag uborka és friss gyömbér, 1 ág zellerzöld.
Elkészítés: a kis darabokra vágott hozzávalókat tegyük a gyümölcsprésbe, nyerjük ki a levét, és fogyasszuk el minél előbb!
 

3, Almás-zöldséges koktél
Hozzávalók: 3 alma, 1 marék spenót, 1-1 szelet kb. 2,5 cm vastag nyers cékla és uborka, fél érett avokádó, néhány petrezselyemlevél.
Elkészítés: tegyük a spenótot és a petrezselymet a gyümölcsprésbe, nyerjük ki a levét egy almáéval együtt, majd adjuk hozzá a céklát, az uborkát és a maradék almát! A levet öntsük turmixgépbe, és dolgozzuk össze a darabokra vágott avokádóval! Frissen fogyasszuk el!
 

4, Gyümölcskoktél joghurttal
Hozzávalók: fél kisebb ananász, 1-1 marék friss áfonya és szeder, 200 g natúr joghurt
Elkészítés: préseljük ki az ananász levét, öntsük a turmixgépbe, és adjuk hozzá a többi összetevőt, majd dolgozzuk össze! Töltsük pohárba, és fogyasszuk el minél hamarabb. hidegen a legfinomabb!
 

5, Vitaminbomba zöldségkoktél
Hozzávalók: 2 alma, 1 sárgarépa, 1 citromkarika, negyed sárga kaliforniai paprika, 1-1 szelet kb. 2,5 cm vastagságú uborka és nyers cékla, negyed zellerszár, 2-3 közepes brokkolirózsa
Elkészítés: préseljük ki egy alma levét, dobjuk a centrifugába a többi, darabokra szelt hozzávalót is. Nyerjük ki a levét, majd a másik alma préselésével zárjuk a műveletet! Jól keverjük össze az italt, és fogyasszuk el mielőbb. Elsőre kissé zavarosnak tűnhet a koktél, de íze és értékes összetevői feledtetik a szépséghibát.

 

 

Az illóolajok jótékony hatásai a náthás időszakban

Torokfájás, köhögés, orrdugulás – javában a felső légúti megbetegedések időszakában járunk. A kellemetlen tünetek enyhítésére bevethetjük a természetes illóolajok jótékony hatását.
 

 
Bár a tudomány fejlődésével megjelennek az olcsón előállítható, mesterséges illatok, ezek gyógyításra nem alkalmasak, így a természetes növényi eredetű anyagok nem veszítettek népszerűségükből.
 
Tapaszd magadra!


A ruhára, pizsamára, az ágy fejtámlájára vagy akár az éjjeliszekrényre ragasztható tapaszt bármelyik gyógyszertárban megvásárolhatod. Háromféle illóolajat (eukaliptuszt, fenyőt, kakukkfüvet) bocsát ki, és ezáltal tisztábbá teszi a közvetlen környezet levegőjét. Az illóolajok kibocsátása a csomagolás kibontásakor kezdődik, és nyolc órán keresztül folyamatosan tart. A használatot kényelmessé teszi, hogy a tapasz helyén nem marad semmilyen folt.
 
Balzsamos enyhülés


Az illóolajos légzést könnyítő balzsam háromféleképpen alkalmazható. Bedörzsölhető vele a nyak és a mellkas, de inhalálni is lehet a tégelyből, sőt az inhalálás a forró vízben feloldott balzsammal is hatásos, hiszen bizonyos illóolajokkal együtt (kamillavirág, eukaliptusz, kakukkfű, fenyő) a vízgőz is képes segíteni légúti fertőzések esetén, mivel nedvesíti a légutakat, és jobb vérellátást eredményez. A köhögést gyakran a száraz levegő okozza, ezért hasznos lehet párásítót használni. Szintén a gyógyszertárakban vásárolhatsz illóolajos balzsamot.
 
Mire jók az illóolajok?

Kakukkfű: antibakteriális, köhögéscsillapító
Fenyő: nyákoldó, fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő, köhögéscsillapító
Mentol: légzéskönnyítő
Eukaliptusz: antiszeptikus, nyákoldó
Levendula: nyugtató, alváskönnyítő

 

 

 

Méregtelenítő gyümölcsök
 
 
 Amelett,hogy vitaminbombák,számos jótékony hatásuk is ismert az alábbi gyümölcsöknek.
 
 
  
 
 
ALMA
 
Tartalmaz:
A-vitamint,B-vitaminokat és némi C-vitamint.
 
Étvágygerjesztő,,javítja az emésztést,ami azért van mert a gyümölcsben található alma és borkősav
gátolja az emésztőrendszerben zajló erjedést és a korokozó baktériumok müködését.Pektint tartalmaz
amely csökkenti a koleszterinszintet.Emellett az alma jótékonyan hat az alacsony vércukorszintre, a máj
és az epehólyag működéséreis.
 
 
 
 
KÖRTE
 
Tartalmaz:
A-vitamint,B1-B2 és C-vitamint.
 
Cukorbetegség,bőrsérülések,székrekedés gyógyitására alkalmas emellett rekedtség és epehólyaggyulladás
ellen is hatásos.Sőt kimerültség és fáradtság esetén is ajánlott a fogyasztása.
 
 
 
 
NARANCS
 
Tartalmaz:
A-vitamint,C-vitamint,B1-B2-vitamint.
 
Általános erősítő gyenge emésztés és étvágytalanság esetén,csökkenti a koleszterinszintet.Értékes gyümölcs
a gyulladásos,rendkivűl savas betegségek,például az izületi gyulladások esetén.Ezenkivül csökkenti a lázat,hurutoldó
és köhögéscsillapító.
 
 
 
 
CITROM
 
Tartalmaz:
C-vitamint
 
Összehúzó,fertőtlenítő,nyálkaoldó hatása miatt hasznos táplálék megfázás és influenza ellen.Jót tesz a májnak,
gyorsítja az epeképződést,javítja az ásványi anyagok felszívodását és erősítit az immunrendszert.Értékes tápanyagai
miatt a legjobb választás a zsíros,nagy fehérjetartalmú ételeket fogyasztó embereknek ugyanis megsemmisíti a
bomlásért felelős baktériumokat a szájban és a belekben egyaránt.
 
 
 
 
BANÁN
 
Tartalmaz:
A és E-vitamint.
 
A félérett banán összehúzó hatású,ezért megpárolva fogyaszthatjuk hamenés ellen.A káliumban gazdag banán
a magas vérnyomás ellen is hatásos ellenszer valamint méregteleníti a szervezetet.
 
 
 
 
GRÉPFRÚT
 
Tartalmaz:
C-vitamint,B1-B2 vitamint.
 
Javítja a rossz emésztést,fokozza az étvágyat ,leve köhögés és lázcsillapító hatású.Magas C-vitamin tartalma
erősítit a fogínyt,az ereket és jótékonyan hat a vérkeringésre.
 
 
 
 
FÜGE
 
Tartalmaz:
B1 és B-vitamint
 
Elsősorban a gyomor,a lép és a hasnyálmirigy müködésére van jótékony hatással.Kiváló a méregtelenítő
hatása.A füge ajánlott székrekedés ellen,tisztítja a bélrendszert és aranyér kezelésére is alkalmas.
 
 
 
 

Őszi vitaminbomba: a sütőtök

 

Gyermekkori késő őszi esték emlékét idézi a konyhát betöltő sütőtök illata. A cikkekre vágott, dércsípte termés a sütőben sül készre. Ismerős Önök is ez a kép?

A sütőtököt a közép- és dél-amerikai indiánok kezdték el termeszteni. Megbecsült növényként, a kukorica és a bab mellett, a "Három nővér" egyike volt. Hazánkban a világháborús időkben népélelemnek számított, mivel könnyű volt termeszteni, és ami még fontosabb, magas vitamin-, fehérje- és szénhidráttartalma miatt tápláló ételnek tartották.
 
 
 

Gazdag vitaminforrás

Élénk narancssárga színe mutatja, hogy rendkívül gazdag karotinban, ami az A-vitamin előanyaga. Ezen kívül C- és B-vitaminokat is tartalmaz, melyek csökkentik az érelmeszesedés és a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. Magja gazdag omega-3 zsírsavakban, vasban és cinkben, valamint káliumban és magnéziumban, illetve jelentős E-, B1- és B2-vitamin-tartalma. A tökmag kedvező ásványianyag-összetétele megfelelő a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzéséhez.

Saláták és sütemények

Élvezeti értéke a termés cukortartalmától függ. A kanadai- vagy sonkatök magasabb cukortartalmánál fogva ízletesebb, mint az úritök. Ha viszont ez utóbbit szabadban hagyjuk fagyos őszi éjszakákon, hogy megcsípje a dér, a benne lévő keményítő egy része egyszerű cukrokra esik szét, így válik igazán édessé.

 

Nyers húsa frissen kipréselve ivólevek értékes alkotó eleme, illetve gyufaszálnyi darabokra metélve késő őszi, friss saláták alapja. Nagyon finom például csíkokra vágott parajjal vagy kínai kellel, vékonyra szeletelt lilahagymával, zöldpetrezselyemmel fűszerezve, tökmaggal vagy dióval megszórva. Megsütve önmagában is finom csemege. Feldobhatjuk csipkebogyólekvárral, mézes dióval, ekkor desszertként ehetjük. Fűszeres juhtúróval vagy reszelt parmezánnal együtt sütve ismét másik arcát mutatja. Ha pedig burgonyát, lilahagymát és sütőtököt nagyobb kockákra darabolunk, tetszés szerinti fűszerolajban megforgatunk, és tepsibe téve sütőben megsütünk, zöldsalátával körítve nagyszerű őszi vacsorát adhatunk az asztalra.

A sütőtök édes ízvilága lehetővé teszi, hogy egzotikus és pikáns ételek készüljenek belőle. A sült tökből varázsolhatunk leveseket, vagy almához hasonlóan pitét tölthetünk meg vele, de sütemény tésztájába is nagyszerűen illik.

A tökmag és az olaja

A tökmag szintén értékes táplálék. Jó tudni, hogy a többi olajos maghoz hasonlóan a szervezet jobban hasznosítja, ha fogyasztás előtt beáztatjuk. Ebben az esetben már ne süssük vagy főzzük, inkább keverjük salátába, vagy készítsünk belőle tökmagpesztót, azaz csokornyi zöldpetrezselyemet citromlével, fokhagymával, tökmagolajjal és egy kevés sóval összeturmixolunk. Salátaöntetnek, húsok mellé vagy főtt tésztához kínálhatjuk. Ráadásul a megőrölt tökmag mézzel összegyúrva igazi ínyencfalat.

Tökmagolajat főleg az Őrségben találunk, ahol az autentikus olajütést is megnézhetjük. Mértékkel bánjunk vele, csak hidegen hasznáható, és ne feledjük, akármennyire egészséges is, mégiscsak finomított élelmiszerről van szó.  

 
 

Tévhitek a gyümölcsmag fogyasztásáról

 

 
 
 

A gyümölcsök napi fogyasztása elengedhetetlen a szervezet számára. Emellett az sem mindegy, hogy a nap mely szakában, mit és hogyan eszünk. És ha ez sem lenne elég, még egy fontos kérdéssel találjuk szembe magunkat, mellyel kapcsolatban számos tévhit kering. Ez pedig a gyümölcsmag fogyaszthatóságának kérdése. Vajon meg szabad-e enni, vagy sem? Tényleg egészségkárosító hatása van?

Legfőbb szabályok

Fogyasszunk rendszeresen gyümölcsöt. A táplálkozás egyik legfontosabb szabálya, amit a következőkkel érdemes kiegészíteni. Mindig frissen, az idénynek megfelelőt válasszuk a konzerv vagy fagyasztott gyümölcsök helyett. Mivel ezek megemésztése jár a legkevesebb energiával, ezért mindig a fő étkezések előtt 1-2 órával kell fogyasztani. Ha ugyanis nem így teszünk és az étkezést követően nassolunk gyümölcsöt, túl sokáig maradnak a bélrendszerben és nem tudja hasznosítani a szervezet az értékes vitaminokat.

 

Magtalanítás: igen vagy nem?

Bizonyos gyümölcsök esetében elkerülhetetlen, hogy evés közben a magját is lenyeljük. Ilyen a kivi, a szőlő, a gránátalma és még számtalan más gyümölcs.

Ha ugyanis ezek esetében elkezdenénk kiválogatni a magokat, tovább tartana elfogyasztani pár szemet belőlük, mint egy háromfogásos vacsorát. Ráadásul nem is laknánk jól vele, hiszen némelyiknek alig maradna húsa a kimagozás után.

Tehát bátran vessük bele magunkat és együk kedvünkre a gyümölcsöket maggal, hússal és akár még a héját sem kell leszedni.

A nagyobb méretű gyümölcsök evése esetében, ha kedvünk vagy gusztusunk úgy tartja, szemezgethetünk a magok között. A dinnyénél szinte mindenki kiválogatja a fekete magokat. Ettől függetlenül nem kell attól tartani, hogy a táplálkozás során ez gondot fog okozni. Bár ezeket nem tudja megemészteni a szervezet, egyszerűen távozik a salakanyaggal.

 

Zöldség

A zöldségek esetében még kevésbé elkerülhető, hogy a magokat ne fogyasszuk el. Érdekesség viszont, hogy ez sokkal kevesebb embernek jelent problémát. A mag fogyasztásával kapcsolatos tévhitek - például, hogy kikelnek a gyomorban, vagy ott összegyűlnek, és nem jutnak ki - inkább a gyümölcsök esetében figyelhetőek meg. Ebből is látszik, hogy ezek nem rendelkeznek valóságalappal.

 

 

Jó tanács

Kerülni kell a mag szervezetbe jutását a kisbabák esetében, mivel az ő pocakjuk még máshogyan reagál az ételekre. Kortól függően nem is adható nekik bármelyik gyümölcsből. Számukra inkább préseljük és szűrjük a gyümölcsöket, mielőtt odaadnánk nekik.

Hasznos magok

Persze a magokra nem feltétlenül kell szükséges rosszként tekinteni, mivel hasznosíthatóak a táplálkozásban. Például egyes gyümölcsük összepréselt magjaiból különböző italok készíthetőek.

 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.